Copyright© All Rights Reserved mudahnyasejarahspm.blogspot.com

Monday, December 23, 2013

MUDAHNYA AKTIFKAN MINDA





MADU AKTIFKAN MINDA
Madu  kaya dengan fruktosa iaitu gula ringkas yang boleh diserap terus ke dalam darah untuk memberi tenaga segera. Para penyelidik menggelar madu sebagai agen untuk mencerdaskan otak.

Dalam kitab, “ الحث على حفظ العلم ” oleh Abdul Rahman Al-Juzi (meninggal dunia 598H) menyatakan bahawa :

Maksudnya : “Hendaklah kamu mengambil madu kerana ianya baik untuk ingatan”.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barang siapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".

Kebaikan madu terdapat dalam Al-Quran, Surah Al-Nahl: 68 - 69.

Maksudnya : “...........dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit manusia”.

Adas adalah makanan yang disebut dalam Al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 61. Adas dapat menguatkan ingatan seperti mana dalam kitab “ طب الأيمة ” m.s 389 menyebutkan :
وفي بعض الأخبار يورث الحفظ أكل اللحم مما يلي العنق وأكل
الحلوى والعدس والخبر البارد وقراءة اية الكرسى

Maksudnya : “Terdapat berita menyatakan bahawa perkara yang menguatkan ingatan ialah memakan daging di kawasan tengkok binatang (halal), makan yang manis-manis (seperti madu) makan adas, makan roti dan membaca ayat-ayat al-kursi”.

Dalam kitab Perubatan Islam dinyatakan bahawa madu hendaklah dicampurkan dengan beberapa bahan lain untuk kecerdasan minda
RM70.00 (220g)
Hubungi : 019 4444246(Cikgu Megat Mawardi Ahmad)

Sabda Rasulullah s.a.w. Barangsiapa yang menjilat Madu sebanyak tiga kali pagi setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar (penyakit yang berbahaya) (Riwayat Ibnu Majah)


Dengan mencontohi pola makan Rasulullah S.a.w, kita sebenarnya sedang menjalani terapi pencegahan penyakit dengan makanan. (Attadawi bil ghidza`). Ini tentu jauh lebih baik daripada kita harus “berhubungan” dengan ubat-ubat kimia.



Dalam setiap aktiviti dan pola hidupnya, Rasulullah S.a.w memang sudah disiapkan untuk menjadi contoh teladan bagi semua manusia, termasuk dalam hal pola makan. Ini bukan perkara remeh. Sebab salah satu faktor penting penunjang fizikal utama Rasulullah adalah kecerdasan beliau dalam memilih menu makanan dan mengatur pola konsumsinya.


Perkara pertama yang menjadi menu seharian Rasulullah S.a.w adalah udara segar di subuh hari. Sudah umum di ketahui bahawa udara pagi kaya dengan oksigen dan belum dikotori oleh bahan-bahan lain. Ini ternyata sangat besar pengaruhnya terhadap vitaliti seseorang dalam aktivitinya selama sehari penuh. Maka tidak usah hairan ketika kita tidak bangun di subuh hari, kita menjadi terasa begitu malas untuk beraktiviti. Selanjutnya Rasulullah menggunakan siwak untuk menjaga kesihatan mulut dan gigi.

Lepas dari subuh, Rasulullah S.a.w membuka menu sarapannya dengan segelas air yang dicampur dengan sesudu madu asli. Khasiatnya luar biasa. Dalam Al qur`an, kata “syifa” / kesembuhan, yang dihasilkan oleh madu, diungkapkan dengan isim nakiroh, yang bererti nama am, atau menyeluruh. Ditinjau dari ilmu kesihatan, madu berfungsi membersihkan perut, mengaktifkan usus-usus, menyembuhkan sembelit, buasir dan keradangan. Dalam istilah orang arab, madu dikenali dengan “al-hafidz al-amin”, kerana boleh menyembuhkan luka bakar.
 


RM140 (500g)
Hubungi : 019 4444246(Cikgu Megat Mawardi Ahmad)


Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.
Honey~Considered the best remedy for diarrhoea when mixed in hot water. It is the food of foods,drink of drinks and drug of drugs. It is used for creating appetite, strengthening the stomach,eliminating phlegm; as a meat preservative, hair conditioner, eye soother and mouthwash. It isextremely beneficial in the morning in warm water

Kebaikan madu terdapat dalam Al-Quran, Surah Al-Nahl: 68 - 69.

Maksudnya : “...........dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit manusia”.


TINDAK BALAS MADU
Setelah minum madu,ianya akan beri tindak balas segera kepada badan.Cara madu bertindak balas adalah dengan mengeluarkan bahan kumuh yang terdapat di dalam badan melalui qubul dan dubur.Minuman madu yang pertama akan memberi tindak balas semakin teruk.Tetapi jangan risau atau panik setelah 3 kali minum,insyaAllah badan kita akan sihat.Yakin dengan Allah kerana madu adalah khzanah alam ciptaan Allah yang mana penghasilannya daripada lebah yang sentiasa berzikir kepada Allah.ingatlah!Allah Maha Mengetahui dan Berkuasa segalanya.Disamping itu juga secara tidak langsung kita telah mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.
Hakikatnya kejadian alam ini tersimpan 1001 rahsia yang kita tidak mengetahui,ilmu yang ada difikiran kita hnayalah ibarat setitik air di lautan yang luas.Saya tidak menafikan ubatan kimia yang terdapat di pasaran, namun  saya menyarankan kepada pembaca budiman agar memberikan suntikan asli ke dalam badan kita sebelum bahan kimia.Keaslian itu lebih baik dari tiruan.Ubatan kimia hanya menahan sakit bukan membuang penyakit.


KHASIAT MADU MENURUT ISLAM

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Allah SWT telah meletakan berkat di dalam madu dan menjadikannya sebagai ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi".

Dari Imam Ali, beliau berkata: "Madu adalah ubat dari segala penyakit, tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq, beliau berkata: "Rasul SAW sangat menyenangi madu".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq, beliau berkata: "Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat iaitu meminum madu dan membaca Al-Quran".

Dalam sejarah Islam fakta Madu yang amat popular dirakam di dalam Al-Quran [16] Surah An-Nahl [Ayat 69] melalui perintah Allah Subhanahu Wata'ala kepada lebah;

Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutilah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu. “Dengan itu keluarlah dari badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda (membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.





                    RM140.00(500g)   RM70.00(220g)
  Hubungi : 019 4444246(Cikgu Megat Mawardi Ahmad)

Rahsia Kehebatan Madu

KOTA BHARU 8 JUN 2011 – Universiti Sains Malaysia (USM) Kampus Kesihatan hari ini menandatangani perjanjian persefahaman (MOU) dengan Universitas Hasanuddin Makasar, Indonesia, melibatkan penyelidikan saintifik mengenai khasiat madu lebah tempatan sebagai sumber penjagaan kesihatan. Pada majlis itu, USM diwakili oleh Pengarah Kampus Kesihatan, Prof. Dato’ Mafauzy Mohamed, manakala Universitas Hasanuddin diwakili oleh Pembantu Rektor Bidang Akademiknya, D.A Suriamiharja.
USM turut menandatangani (MOU) dengan  Syarikat Aifa Health Sdn. Bhd, yang diwakili Ketua Eksekutifnya, Aisan Fadhli Ab. Halim bagi membiayai sebahagian penyelidikan tersebut.
Majlis bersejarah itu disaksikan oleh Penyelaras Penyelidikan Perubatan Traditional dan Komplimentari, Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP) USM Kampus Kesihatan, Prof. Madya Dr. Siti Amrah Sulaiman dan Penyelaras Projek, Prof. Syed Mohsin Sahil Jamalullail. Sementara itu, Dr. Mafauzy dalam ucapanya berkata, USM menggalakkan pensyarah dan pelajarnya mempelopori strategi teknologi hijau dengan menjalankan penyelidikan bagi membantu golongan miskin.
Beliau berkata, bagi penyelidikan berasaskan madu, USM menyediakan lebih RM2 juta geran penyelidikan dengan kerjasama Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) sejak 5 tahun lalu. Selain itu katanya, USM juga meluluskan peruntukan sebanyak RM50 000 dibawah Bahagian Jaringan Industri dan Masyarakat  bagi penyelidikan projek ternakan lebah kelulut sebagai sumber pendapatan kepada golongan kurang berkemampuan.
“Hasil penyelidikan itu memberi nilai tambah kepada madu tempatan menyebabkan permintaan melebihi bekalan. Ini kerana madu lebah diketahui mengandungi bahan anti-oksidan yang tinggi dan ia amat baik untuk kesihatan,” katanya.
Mengenai (MOU) yang dimeterai, beliau berkata, sebahagian besar penyelidikan akan dijalankan di Pusat Pengajian Sains Kesihatan dan Syarikat Aifa Health secara prinsipnya bersetuju menyumbangkan dana untuk mengadakan makmal efikasi praklinikal bagi tujuan tersebut. Beliau sehubungan itu menyarankan pensyarah dan penyelidik USM menjalin kerjasama dengan penyelidik dari dalam dan luar negara bagi meningkatkan kualiti penyelidikan mereka.
Rujukan : http://www.kck.usm.my/index.php/Berita/usm-dan-universiti-indonesia-kaji-khasiat-madu.html
Sesungguhnya Allah SWT Maha Kaya pada lebah itu diletakkan madu yang boleh memulihkan segala penyakit sebagaimana disebut2 dalam Al-Quran, khasiatnya lebih hebat bila dicampurkan pula dengan pengamalan minyak habbatussauda asli atau bijirin habbatus sauda. Kedua2 bahan yang turun temurun sekaligun pengamalan pemakanan halal yang disebut dalam Al-Quran dan As-Sunnah dan dibahaskan oleh ramai pengkaji perubatan kuno dan sekarang.
Mengikut pengalaman semasa di Mesir dulu, madu merupakan makanan tambahan wajib yang dalam makanan orang arab, bangsa mereka amat percaya dan yakin bahawa madu dapat memulihkan sel-sel badan dan memberi tenaga. Kehebatan ini akan terserlah lagi bila kita fahami konsep pernafasan sebagaimana dicatatkan dalam Ebook Rahsia Tenaga Insan oleh Dewan Rahsia Hebat.
Madu Yaman Asli cukup popular dikalangan bangsa Arab dibeberapa negara Arab sendiri seperti di Arab Saudi,Mesir dan Emiriah Arab Bersatu. Di Malaysia harga madu yaman asli cukup mahal di pasaran sehingga mencecah ke RM500.00 bagi setiap 1kg.
Hakikatnya Madu,cukup sinonim bagi tujuan perubatan dan kecantikan. selain itu ia juga digunakan sebagai bahan masakan ( pengalaman ini berterusan oleh Bangsa Eropah dan Arab).
Tapi kita penah tak terfikir macamana ia terhasil? sehinggakan dalam Al-Quran ada surah khusus bagi lebah (An-Nahl) Lebah mula mengumpul nektar/madu bunga didalam mulut mereka,nektar itu akan bercampur dengan enzim istimewa dalam air liur lebah,satu proses kimia yang menukarknnya menjadi madu..
Khasiat dan kebaikan madu yang saya nak kongsikan ini ialah madu dapat menyembuhkan luka dan melancarkan haid.. pengambilan madu sebagai pengganti gula dalam minuman dan makanan seharian amat la bijak.

Ini adalah kerana kandungan gula asli dalam madu mengandungi antioksidan,bebas lemak, bebas kolestrol dan bebas garam. Kandungan gula yang terdapat dalam madu ialah glukos,fruktos dan sukros.

Kajian menunjukkan bahawa debunga dalam madu mengandungi kesemua 22 asid amino,28 mineral,14 asid lemak,11 enzim dan 11 karbohidrat.
Terdapat banyak kebaikan madu, dari aspek kesihatan, kecantikan dan kecergasan. madu dapat mengelakkan masalah seperti sakit jantung,tekanan darah tinggi dan kencing manis. madu juga dapat mengawal paras kolestrol. madu juga dikatakn boleh digunakan sebagai penyembuh luka pada tubuh. semua ini adalah kerana terdapat antibakteria semula jadi (hidrogen peroksida), fenolik flavonoid,glukosida,vitamin C dan bahan yang mampu merangsang pertumbuhan sel baru dan membaiki sel yang rosak dalam badan.
 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...