KAJIAN TINDAKAN
Penguasaan Fakta Sejarah Melalui
Kaedah Rakan Fakta
DISEDIAKAN OLEH,
MEGAT MAWARDI BIN AHMAD
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TUNKU SULONG
08700 JENIANG,
KEDAH DARUL AMAN.
2007
KERTAS CADANGAN KAJIAN
TINDAKAN JPN KEDAH (2007)
1. TAJUK KAJIAN
Penguasaan Fakta
Sejarah Melalui Kaedah Rakan Fakta .
2. NAMA PENYELIDIK DAN ALAMAT SEKOLAH
Megat Mawardi Bin
Ahmad.
Sekolah Menengah
Kebangsaan Tunku Sulong,
08700 Jeniang, Kedah.
3. REFLEKSI PENGAJARAN
& PEMBELAJARAN
Berdasarkan pengamatan saya yang lalu semasa mengajar
matapelajaran Sejarah didapati minat pelajar terhadap mata pelajaran ini tidak
memuaskan hati saya. Sedangkan matapelajaran ini merupakan merupakan satu matapelajaran yang penting untuk memupuk
semangat cinta akan negara dan kenali bangsa sendiri. Oleh itu tidak hairanlah
jika tiada minat dan kesungguhan maka penguasaan fakta terhadap sesuatu tajuk
yang dibincangkan di dalam kelas tidak dapat dikuasai sepenuhnya. Dengan lain
perkataan tiada penghayatan terhadap sejarah negara sendiri. Lebih-lebih lagi
apabila ada yang menganggap matapelajaran sejarah mudah dipelajari dan tidak
perlu diadakan kelas tambahan.
Keadaan
seperti itu berterusan hinggalah pelajar berkenaan menduduki peperiksaan PMR
dan SPM. Saya tidak berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak tetapi tugas
memupuk minat terhadap sejarah tanah air tidak harus dipandang sebelah mata.
Memupuk minat terlebih dahulu kemudian dapat digerakkan minda pelajar untuk
menguasai fakta ataupun sebaliknya
adalah penting.
Apabila
tiada minat macam-macam jawapan dizahirkan oleh pelajar. Antaranya ialah susah
mengingati fakta, tidak minat, tidak
faham, malas, tidak minat guru sejarah dan sebagainya. Sebabnya ialah saya
dapati kemungkinan pelajar bosan dengan cara sebelum ini lebih banyak kepada
teknik penceritaan, chalk and talk dan perbincangan kumpulan. Manakala isi
kandungan mata pelajaran sejarah juga berkisar kisah lalu yang tidak menarik
perhatian pelajar berbanding mata pelajaran yang lain. Begitu juga dengan
persekitaran pelajar tidak digunakan dengan sebaik mungkin untuk dikaitkan
dengan tajuk tertentu dalam matapelajaran sejarah.
4. FOKUS KAJIAN
Fokus
kajian saya ialah Penguasaan Fakta Sejarah.
5. OBJEKTIF KAJIAN
Objektif Am:
Meningkatkan
peratus lulus cemerlang(Gred A)
Objektif Khusus:
i. Meningkatkan penguasaan fakta tajuk berkenaan.
ii. Mengelakkan kekeliruan memilih jawapan yang tepat.
iii. Menarik minat pelajar mencari maklumat dalam buku teks.
6. KUMPULAN SASARAN
Kajian ini melibatkan 40 orang pelajar tingkatan 3 A
7.
PROSEDUR KAJIAN
7.1
Tinjauan Awal
Tinjauan dilakukan
dengan mengutip data seperti berikut:
i.
Ujian soalan objektif bagi mengenalpasti tahap penguasaan
fakta sesuatu tajuk.
ii.
Borang kaji selidik
7.2 Cadangan Tindakan Intervensi
Penguasan
Fakta Sejarah Melalui Kaedah Rakan Fakta
Aktiviti 1: Pelajar menjawab 10 soalan Rakan Fakta
secara individu tanpa membuat rujukan pada mana-mana buku.
Aktiviti 2: Pelajar menjawab 10 soalan objektif yang sama seperti di aktiviti satu
dan mencatat ayat buku teks untuk
membuktikan jawapan yang dipilih itu tepat. Pelajar juga dikehendaki mencatat muka surat berdasarkan buku teks yang
dirujuk.. Pelajar juga akan membuat pembetulan jawapan semasa aktiviiti dua ini.
Aktiviti 3: Pelajar mencatat apa yang mereka Terbaca dan Terlihat semasa
mencari ayat
jawapan bagi soalan dan tajuk berkenaan Contohnya tokoh,peristiwa, gambar, peta
dan istilah penting. Semua catatan tersebut dipindahkan ke dalam buku notan
Aktiviti 4: Pelajar bertukar-tukar fakta iaitu ayat dan muka surat yang diperoleh dari buku teks.
- Contoh pelaksanaan.
1.1 Contoh
soalan latihan yang dibekalkan oleh guru
Soalan
1
Apakah tujuan
British melaksanakan dasar penaklukannya ke atas negeri-negeri Melayu.
A Mengukuhkan kedudukan politiknya.
B Memiliki tanah jajahan di negeri Melayu
C Menguasai ekonomi negeri-negeri Melayu
D Mengawal penduduk di kawasan yang dikuasainya
Jawapan:_______
AyatBukuTeks:___________________________________________
M.S:________
CATATAN: Peristiwa,
gambar, peta, tokoh atau apa saja yang pelajar terbaca atau terlihat.
_______________________________________________________
|
1.2 Tugas pelajar
1.
Mencari jawapan dalam buku teks
2.
Menulis jawapan A, B,
C atau D
3.
Menulis ayat dalam buku teks
4.
Menulis muka surat
5.
Mencatat peristiwa, gambar, tokoh atau apa saja yang pelajar
terbaca atau terlihat.
6.
Pelajar bertukar-tukar
maklumat
Jawapan yang mungkin
pelajar tulis dalam ruang disediakan
seperti berikut
1.
Jawapan: A Mengukuhkan kedudukan politiknya
2.
Ayat buku teks- Dasar penaklukan British terhadap negeri-negeri
Melayu bertujuan untuk
mengukuhkan kedudukan politiknya.
M.S:
30
7.3 Penilaian
Tindakan Intervensi
i. Penilaian adalah berdasarkan markah ujian
soalan objektif pasca dan
pra
ii. Pemerhatian sikap pelajar untuk mendapatkan jawapan semasa
membuat rujukan dalam buku teks
8. JADUAL PELAKSANAAN KAJIAN
Bil.
|
Perkara
|
Minggu
|
|||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
||
1.
|
Mengenalpasti
masalah dan pengumpulan data awal
|
X
|
|||||||
2.
|
Menulis kertas cadangan
|
X
|
|||||||
3.
|
Merancang tindakan
|
X
|
|||||||
4.
|
Ujian soalan objektif/pemerhatian
|
X
|
|||||||
5.
|
Aktiviti 1, 2 dan 3
|
X
|
X
|
||||||
6.
|
Ujian mengesan pencapaian pelajar
|
X
|
|||||||
7.
|
Refleksi kajian
|
X
|
|||||||
8.
|
Menulis laporan kajian
|
X
|
9. PERUNTUKAN
YANG DIPOHON
Bil.
|
Perkara
|
Kuantiti
|
Harga
seunit
|
Kos
|
1.
|
Kertas A4
|
10XRM
8.00
|
10XRM 8.00
|
RM 80.00
|
2.
|
Printer Cartridge
|
1 X RM65.00
|
1 X RM65.00
|
RM 65.00
|
3.
|
Fotostat
|
RM 50.00
|
||
JUMLAH:
|
RM 195.00
|
LAPORAN
KAJIAN TINDAKAN
Tarikh: 29-30 April
2007
Tempat: SMK Sungai Pasir, Sg
Petani, Kedah.
Penguasaan
Fakta Sejarah Melalui
Kaedah Rakan Fakta
DISEDIAKAN
OLEH,
MEGAT
MAWARDI BIN AHMAD
SEKOLAH
MENENGAH KEBANGSAAN TUNKU SULONG
08700
JENIANG,
KEDAH
DARUL AMAN.
PROGRAM PENGUASAAN FAKTA SEJARAH MELALUI KAEDAH RAKAN FAKTA
Megat Mawardi b. Ahmad
Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku
Sulong
08700 Jeniang, Kedah Darul Aman
ABSTRAK
Sebahagian besar daripada murid
kelas 3A tidak dapat menguasai fakta sejarah dengan baik. Lantaran itu
keputusan peperiksaan atau ujian bulanan yang diperolehi kurang memuaskan.Terdapat
seramai 42 orang murid di dalam kelas tersebut. Hasil daripada tinjauan awal
mendapati sebahagian besar murid kelas ini memperolehi markah setakat lulus dan
kategori sederhana. Murid juga tidak yakin menjawab soalan dan menghadapi
masalah keliru untuk pilih jawapan yang tepat. Masalah ini berlaku kerana tiada penguasaan fakta yang kukuh.
Kajian tindakan ini berfokus kepada usaha
meningkatkan penguasaan fakta sejarah oleh murid . Justeru, murid telah
diterapkan dengan pendekatan pembelajaran secara kendiri melalui kaedah Rakan
Fakta sebagai usaha meningkatkan prestasi pencapaian mereka. Berdasarkan
perbandingan ujian peringkat pra dan ujian pasca dan pemerhatian sikap murid,
kajian ini boleh dianggap berjaya kerana terdapat peningkatan peratus lulus
dengan cemerlang. Murid juga lebih bersemangat menghadapi P&P dan tekun
mendapatkan jawapan berdasarkan buku teks.
REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LALU
Sebahagian besar murid kelas 3A
terdiri daripada murid yang mempunyai tahap kecerdasan tinggi dan sederhana. .Kemahiran
menguasai fakta yang kurang menyebabkan mereka tidak berminat dengan matamuridan
sejarah. Ada murid
yang mengatakan keliru ketika memilih jawapan yang tepat. Anggapan salah
tersebut harus diperbetulkan dan guru sedar bahawa murid harus dibimbing
sepenuhnya agar lebih bermotivasi, yakin kepada diri sendiri serta sedia
melakukan anjakan paradigma.
Murid juga didapati tidak mempunyai kemahiran menguasai
dan mengingati fakta dengan baik Hasil daripada keputusan ujian bulan April dan
pemerhatian sikap murid didapati
sebahagian besar murid didapati tidak menunjukkan kesungguhan dan minat
menyebabkan keputusan peperiksaan tidak memuaskan. Ini merupakan salah satu
punca murid tidak dapat mengingati fakta dengan baik dan keliru ketika memilih
jawapan yang tepat.
Kekangan-kekangan di atas merupakan suatu cabaran
baru kepada saya dalam usaha
meningkatkan keputusan yang lebih baik. Guru sedar bahawa kaedah-kaedah
pengajaran yang telah dirancang dan dilaksanakan seperti Kaedah Rakan Fakta banyak
membantu murid menyedari keupayaan diri serta meningkatkan pencapaian mereka dalam peperiksaan dan
ujian.
FOKUS KAJIAN
Pada peringkat awal kajian, kaedah pengutipan data
yang digunakan melibatkan nota dan hasil kerja murid dan pemerhatian. Hasil
pemerhatian mendapati, murid tidak
menunjukkan minat terhadap matamuridan sejarah. Sebab itulah tidak dapat menguasai fakta dengan baik.
Ada logiknya
menggunakan Kaedah Rakan Fakta. Fokus kajian saya ialah Penguasaan Fakta Sejarah. Walaupun banyak lagi masalah yang lain,
ini menjadi fokus kajian saya sebab dijangkakan dapat menyelesaikan masalah
tidak minat, tidak dapat mengingati fakta dan tersilap pilih jawapan yang tepat
semasa peperiksaan.
Manakala di peringkat penilaian pula, kaedah kutipan
data melalui markah ujian bulan April telah diambil bagi menilai keberkesanan
tindakan intervensi yang telah diambil bagi tujuan refleksi kajian. Pemerhatian
ke atas dikap murid juga telah saya ambil kira. Saya dapati keputusan uian yang
dibuat meningkat.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif Umum:
Meningkatkan peratus lulus cemerlang(Gred A)
Objektif Khusus:
i. Meningkatkan
penguasaan fakta
ii. Mengelakkan kekeliruan memilih jawapan
yang tepat.
iii. Meningkatkan pembelajaran kendiri
iv. Menarik minat murid mencari
maklumat dalam buku teks
KUMPULAN SASARAN
Kumpulan
sasaran kajian merangkumi 42 orang murid dari kelas 3A Komposisi murid terdiri
daripada 30 murid Melayu dan 7 murid Cina
dan 5
Siam.
PELAKSANAAN
KAJIAN
Tinjauan Masalah
Berdasarkan kepada keputusan ujian
bulan April, semakan buku latihan dan refleksi pembelajaran, saya mendapati
murid sering kali melakukan kesilapan seperti pemilihan jawapan yang tidak
tepat .
Mekanisme yang akan digunakan untuk meninjau masalah
di atas terdiri daripada soal jawab secara lisan, pemeriksaan nota dan latihan
dan pemerhatian di dalam kelas.
Analisis Tinjauan Masalah
Beberapa langkah telah diambil bagi
mendapatkan suatu persepsi yang lebih
jelas tentang masalah yang dikaji.
A) Analisis Ujian Pra
Tinjauan masalah telah diperolehi daripada hasil
semakan dan analisis keputusan ujian bulan Februari Daripada seramai 40 murid yang menduduki ujian, seramai orang
murid mencatatkan kelulusan. Manakala murid gagal di dalam ujian tersebut. Analisis
keputusan seperti jadual di bawah.
Keputusan Ujian Pra (Ujian Bulan April )
UJIAN
PRA
|
|||
BIL.
|
NAMA MURID TING 3A
|
MARKAH
|
GRED
|
1
|
ADZRIN
MUHAMAD BIN NORBANAN
|
48
|
D
|
2
|
AMIRUL
AFIFI BIN MOHD NORDIN
|
40
|
D
|
3
|
CHEANG
KHEI VENN
|
40
|
D
|
4
|
CHEW
BOON LIM
|
42
|
D
|
5
|
CHU WEN SEN
|
60
|
B
|
6
|
LAU
BOON CHONG
|
44
|
D
|
7
|
MOHAMAD
HAZWAN BIN AHMAD SUKRI
|
46
|
D
|
8
|
MOHAMAD
KHAIRUL ANUAR BIN RAHIM
|
54
|
C
|
9
|
MOHAMMAD
AMINUDDIN BIN ABDUL RASHID
|
44
|
D
|
10
|
MOHAMMAD
NAZLI ABD RANI
|
42
|
D
|
11
|
MOHD
SAIFULLAH BIN ROSLAN
|
58
|
C
|
12
|
MUHAMAD
FAKHRUDDIN BIN MOHD SUHAIMI
|
56
|
C
|
13
|
MUHAMMAD
FAIZ BIN HASHIM
|
58
|
C
|
14
|
MUHAMMAD
FAIZ BIN ZAKARIA
|
62
|
B
|
15
|
MUHAMMAD
IZZAT AMIR BIN MOHAMAD SOKRI
|
68
|
B
|
16
|
MUHAMMAD
NAZRI BIN MAHAYANI
|
66
|
B
|
17
|
SRAVUTT
A/L SOM CHET
|
48
|
D
|
18
|
CHONLANEE
A/P IA TENG
|
68
|
B
|
19
|
EMILIA
AIDA BINTI ABDUL HALIM
|
64
|
B
|
20
|
HAMIDAH
BINTI YUSOF
|
52
|
C
|
21
|
HASYIMAH
BINTI MOHD NOR
|
54
|
C
|
22
|
KHAIRUL
NAJAH BINTI ABDUL RAHMAN
|
66
|
B
|
23
|
LIM
LEE SHEN
|
62
|
B
|
24
|
MARISSA
A/P MOY LEONG
|
62
|
B
|
25
|
NOR
AMIRAH BINTI ABDUL HALIM
|
48
|
D
|
26
|
NORHAYATI
BINTI MOHD ZAIN
|
70
|
B
|
27
|
NUR
AMALIA BINTI AHMAD
|
46
|
D
|
28
|
NUR
RAFIDAH BINTICHE ISHAK
|
56
|
C
|
29
|
NUR
WAHIDA BINTI MOHAMAD
|
64
|
B
|
30
|
NURUL
ZAFIRAH BINTI AMIR HAMZAH
|
58
|
C
|
31
|
OH
ANN NAH
|
58
|
C
|
32
|
SHAFINAS
BT SAMSUDIN
|
64
|
B
|
33
|
SHAMINEE
DIANA BT ROSMADI
|
70
|
B
|
34
|
SITI
HAJAR BINTI SHAHIDAN
|
66
|
B
|
35
|
SITI
HANI BINTI OMAR
|
66
|
B
|
36
|
SITI
NORDILAH BINTI ABU BAKAR
|
72
|
B
|
37
|
SITI
NORIZAH BINTI ABD RANI
|
68
|
B
|
38
|
SITI
NUR HIDAYAH BT ABU BAKAR
|
50
|
C
|
39
|
SUNIDSA
A/P SAW BOON TIANG
|
60
|
B
|
40
|
SYUHAILA
BT SALEHUDIN
|
50
|
C
|
41
|
VECHRANI
A/P HAI KIANG
|
68
|
B
|
42
|
YAU
LI AUN
|
80
|
A
|
Markah
|
Gred
|
Bilangan Murid
(Ujian Pra)
|
75 – 100
60 – 74
50 – 59
40 – 49
0 – 39
|
A
B
C
D
E
|
1
19
11
11
0
|
Tindakan Dijalankan
Setelah analisis keputusan dan penilaian refleksi
pembelajaran dilakukan, tindakan yang diambil ialah menggunakan Kaedah Rakan
Fakta. Fokus
bimbingan juga berkisar kepada kemahiran mengingati fakta dan teknik menjawab soalan latihan yang berkesan. Teknik ini
dilaksanakan setelah selesai sesuatu topik Guru menyediakan 20 soalan
objektif untuk dijawab oleh murid seperti format di bawah.
- Contoh pelaksanaan.
1.1 Soalan latihan yang dibekalkan oleh guru
(lihat lampiran)
Soalan 1
Apakah tujuan British melaksanakan dasar
penaklukannya ke atas negeri-negeri Melayu.
A
Mengukuhkan kedudukan politiknya.
B
Memiliki tanah jajahan di negeri Melayu
C
Menguasai ekonomi negeri-negeri Melayu
D
Mengawal penduduk di kawasan yang dikuasainya
Jawapan:_______
AyatBukuTeks:___________________________________________
M.S:________
CATATAN: Peristiwa, gambar, peta, tokoh atau apa saja yang
murid terbaca atau terlihat.
_______________________________________________________
|
1.2 Tugas murid
1.
Mencari jawapan
dalam buku teks
2.
Menulis
jawapan A, B, C atau D
3.
Menulis ayat
dalam buku teks
4.
Menulis muka surat
5.
Mencatat
peristiwa, gambar, tokoh atau apa saja yang murid terbaca atau terlihat.
6.
Murid
bertukar-tukar maklumat
Jawapan yang murid tulis dalam ruang
disediakan seperti berikut
1. Jawapan: A Mengukuhkan kedudukan politiknya
2. Ayat
buku teks- Dasar penaklukan British terhadap negeri-negeri
Melayu
bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan
politiknya.
M.S: 30
Pemerhatian
Murid didapati
semakin berminat menjawab soalan
objektif yang disediakan. Merka saling bertanya antara satu sama lain tentang isi
ataupun fakta dan muka surat. Ada yang berlumba-lumba untuk mendapatkan jawapan
terlebih dahulu. Seterusnya mencatat ayat buku teks yang dapat menjelaskan lagi
jawapan yang telah dipilih.
Murid didapati Terbaca
dan Terlihat semasa mencari ayat
jawapan bagi soalan dan tajuk berkenaan Contohnya tokoh,peristiwa, gambar, peta
dan istilah penting.
Mereka juga
semakin bersikap optimis dan mempunyai motivasi kendiri apabila tugasan yang
diberikan dijalankan tanpa arahan berkali-kali daripada guru. Satu perubahan
yang saya dapat lihat iaitu murid yang tidak berminat dan selalu ambil peluang
untuk berbual turut menjalankan tugasan yang diberikan seperti format di atas.
Kemungkinan mereka rasa tercabar dan rasa bersemangat untuk menghabiskan
jawapan bagi semua soalan dan ruang untuk berbual kosong tidak ada.
Masing-masing sibuk dengan soalan dan buku teks masing-masing yang
dibalik-balikkan muka surat untuk mendapatkan jawapan.
Refleksi
Saya mendapati murid menunjukkan
minat yang tinggi semasa menjawab soalan. Komitmen tersebut merupakan suatu
petanda kepada saya bahawa kaedah ini membantu menjawab soalan dengan baik
dan kemahiran menguasai fakta benar-benar diperlukan.
Saya tidak
menetapkan masa dengan lain perkataan tidak memaksa mereka habiskan soalan
dalam masa yang ditetapkan. Ini memberi ruang kepada mereka untuk melihat
gambar, peta dan fakta yang lain. Sebelum ini buku teks pada mereka dirasakan
susah untuk difahami tetapi sekarang ia menjadi rujukan utama. Ini penting kerana soalan peperiksaan adalah berdasarkan
isi kandungan buku teks.
Hasil temubual ringkas bersama beberapa orang murid,
mereka berpendapat kaedah ini dapat memberi peluang meningkatkan keyakinan diri
semasa menjawab soalan semasa ujian pasca dengan berkesan dan sebagai medium menguji tahap penguasaan fakta
Ada murid mengatakan cara ini susah tetapi
dapat menyelesaikan masalah kekeliruan ketika memilih jawapan dan dapat
mengingati fakta dengan lebih baik. Memang begitulah di sebalik kesusahan itu
ada kesenangan. Sesuatu yang susah diperolehi akan diingati dalam jangka masa
yang lama.
Murid juga didedahkan kepada prinsip
bekerjasama, saling bantu membantu dalam aktiviti pembelajaran. Prinsip
mementingkan diri sendiri diketepikan dan kemahiran interaksi sosial telah
berjaya dipupuk antara kaum semasa bertukar-tukar jawapan.
Hasil keputusan ujian pasca, guru dapati ramai memperolehi
markah cemerlang.. Kaedah Rakan Fakta ini menjadi satu pengayaan dan pengembangan fakta sebab ada murid
minta dikembalikan buku latihan mereka apabila hampir ujian bulanan .
Saya melihat ini sesuatu yang
positif sebelum ini murid tidak minta untuk dipulangkan buku latihan. Daripada
permintaan itu dapat saya rasakan kesan kaedah tersebut. Latihan yang menggunakan kaedah Rakan Fakta digunakan
semula oleh murid untuk mengulang kaji. Satu perkembangan baru yang dapat saya
rasakan.
REFLEKSI KAJIAN
1. Penilaian Terhadap Pencapaian
Murid
Penilaian terhadap pencapaian murid
dilakukan dengan membuat perbandingan keputusan ujian pra(ujian bulan April)
dan ujian pasca(Ujian Khas-rujuk lampiran).
Perbandingan
Keputusan Ujian Pra dan Pasca
UJIAN
PRA
|
UJIAN
PASCA
|
||||
BIL.
|
NAMA MURID TING 3A
|
MARKAH
|
GRED
|
MARKAH
|
GRED
|
1
|
ADZRIN
MUHAMAD BIN NORBANAN
|
48
|
D
|
53
|
D
|
2
|
AMIRUL
AFIFI BIN MOHD NORDIN
|
40
|
D
|
50
|
C
|
3
|
CHEANG
KHEI VENN
|
40
|
D
|
80
|
A
|
4
|
CHEW
BOON LIM
|
42
|
D
|
t.h
|
-
|
5
|
CHU WEN SEN
|
60
|
B
|
90
|
A
|
6
|
LAU
BOON CHONG
|
44
|
D
|
80
|
A
|
7
|
MOHAMAD
HAZWAN BIN AHMAD SUKRI
|
46
|
D
|
63
|
B
|
8
|
MOHAMAD
KHAIRUL ANUAR BIN RAHIM
|
54
|
C
|
73
|
B
|
9
|
MOHAMMAD
AMINUDDIN BIN ABDUL RASHID
|
44
|
D
|
56
|
C
|
10
|
MOHAMMAD
NAZLI ABD RANI
|
42
|
D
|
60
|
B
|
11
|
MOHD
SAIFULLAH BIN ROSLAN
|
58
|
C
|
50
|
C
|
12
|
MUHAMAD
FAKHRUDDIN BIN MOHD SUHAIMI
|
56
|
C
|
60
|
B
|
13
|
MUHAMMAD
FAIZ BIN HASHIM
|
58
|
C
|
60
|
B
|
14
|
MUHAMMAD
FAIZ BIN ZAKARIA
|
62
|
B
|
80
|
A
|
15
|
MUHAMMAD
IZZAT AMIR BIN MOHAMAD SOKRI
|
68
|
B
|
t.h
|
-
|
16
|
MUHAMMAD
NAZRI BIN MAHAYANI
|
66
|
B
|
76
|
A
|
17
|
SRAVUTT
A/L SOM CHET
|
48
|
D
|
60
|
B
|
18
|
CHONLANEE
A/P IA TENG
|
68
|
B
|
60
|
B
|
19
|
EMILIA
AIDA BINTI ABDUL HALIM
|
64
|
B
|
80
|
A
|
20
|
HAMIDAH
BINTI YUSOF
|
52
|
C
|
t.h
|
-
|
21
|
HASYIMAH
BINTI MOHD NOR
|
54
|
C
|
45
|
D
|
22
|
KHAIRUL
NAJAH BINTI ABDUL RAHMAN
|
66
|
B
|
73
|
B
|
23
|
LIM
LEE SHEN
|
62
|
B
|
t.h
|
-
|
24
|
MARISSA
A/P MOY LEONG
|
62
|
B
|
60
|
B
|
25
|
NOR
AMIRAH BINTI ABDUL HALIM
|
48
|
D
|
56
|
C
|
26
|
NORHAYATI
BINTI MOHD ZAIN
|
70
|
B
|
60
|
B
|
27
|
NUR
AMALIA BINTI AHMAD
|
46
|
D
|
70
|
B
|
28
|
NUR
RAFIDAH BINTICHE ISHAK
|
56
|
C
|
57
|
C
|
29
|
NUR
WAHIDA BINTI MOHAMAD
|
64
|
B
|
76
|
A
|
30
|
NURUL
ZAFIRAH BINTI AMIR HAMZAH
|
58
|
C
|
60
|
B
|
31
|
OH
ANN NAH
|
58
|
C
|
70
|
B
|
32
|
SHAFINAS
BT SAMSUDIN
|
64
|
B
|
60
|
B
|
33
|
SHAMINEE
DIANA BT ROSMADI
|
70
|
B
|
78
|
A
|
34
|
SITI
HAJAR BINTI SHAHIDAN
|
66
|
B
|
68
|
B
|
35
|
SITI
HANI BINTI OMAR
|
66
|
B
|
76
|
A
|
36
|
SITI
NORDILAH BINTI ABU BAKAR
|
72
|
B
|
83
|
A
|
37
|
SITI
NORIZAH BINTI ABD RANI
|
68
|
B
|
76
|
A
|
38
|
SITI
NUR HIDAYAH BT ABU BAKAR
|
50
|
C
|
83
|
A
|
39
|
SUNIDSA
A/P SAW BOON TIANG
|
60
|
B
|
t.h
|
-
|
40
|
SYUHAILA
BT SALEHUDIN
|
50
|
C
|
60
|
B
|
41
|
VECHRANI
A/P HAI KIANG
|
68
|
B
|
80
|
A
|
42
|
YAU
LI AUN
|
80
|
A
|
83
|
A
|
Markah
|
Gred
|
Bilangan
Murid
(Ujian
Pra)
|
Bilangan
Murid
(Ujian
Pasca)
|
Jumlah
Peningkatan Gred A
|
75 – 100
60 – 74
50 – 59
40 – 49
0 – 39
TH
|
A
B
C
D
E
|
1
19
11
11
0
0
|
14
16
5
2
0
5
|
+13
-3
-6
-9
0
-
|
Jumlah
|
42
|
42
|
||
Peratus Lulus
|
100
|
100
|
Penilaian pencapaian murid dapat
dikenalpasti berdasarkan kepada perbandingan ujian pra dan ujian pasca. Peningkatan
prestasi murid dapat dilihat apabila terdapat peningkatan bilangan gred A daripada seorang kepada 14
orang murid. Peningkatan gred A menyebabkan penurunan gred B, C dan D seperti
yang dinyatakan dalam jadual di atas.
2.Pemerhatian sikap murid
Pemerhatian I
Murid
didapati semakin berminat menjawab
soalan objektif yang disediakan. Mereka saling bertanya
antara satu sama lain tentang isi ataupun fakta dan muka surat. Ada yang berlumba-lumba untuk mendapatkan jawapan
terlebih dahulu. Guru tidak perlu memberi arahan berulang kali kerana murid
sibuk mencari jawapan dalam buku teks.
Pemerhatian II
Tidak kurang juga ada yang berbalah dengan mengatakan jawapan yang
dipilih adalah betul berbanding rakannya. Satu lagi perkembangan positif yang
telah diwujudkan melalui kaedah ini. Situasi ini tentunya menunjukkan murid
telah mula meminati mata muridan sejarah. Situasi tersebut juga pada saya akan memahatkan fakta sejarah dalam ingatan murid tersebut.
Pemerhatian III
Prinsip mementingkan diri sendiri
diketepikan dan kemahiran interaksi sosial telah berjaya dipupuk dalam diri
mereka semasa bertukar-tukar jawapan.
Pemerhatian IV
Satu situasi yang saya dapati ialah murid
dapat membuat latihan kendiri .
Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa murid secara tidak langsung
menguji kemampuan diri sendiri. Bukti murid
membuat latihan kendiri ialah guru tidak memberi jawapan bagi Soalan Rakan 1 dan 2, soalan berkenaan
sebahagiannya diulang semula semasa ujian pasca(rujuk lampiran ujian khas) dan murid
dapat jawab dengan tepat.
Pemerhatian v
Secara tidak langsung juga mereka
tidak sedar, sebenarnya sudah ada minat terhadap mata muridan sejarah
hasil daripada kerja yang mereka tunjukkan serta kesunguhan dan ketekunan yang
dizahirkan semasa menjawab soalan Rakan Satu dan Dua.
.
CADANGAN UNTUK KAJIAN SETERUSNYA
Kaedah ini
didapati dapat menarik minat murid untuk memmuridi matamuridan sejarah.Murid juga
didapati lebih aktif dan bersemangat tinggi menghadapi proses pengajaran dan
pembelajaran. Tempoh masa sebulan merupakan tempoh masa singkat untuk membuat
penilaian terhadap keberkesanan P&P. Namun begitu, hasil keputusan ujian
pasca mendapati terdapat peningkatan prestasi murid. Namun begitu apa yang berlaku ialah pembelajaran
kendiri dan peningkatan penguasaan
fakta di kalangan murid.
Cadangan kaedah ini bolehlah
diperluaskan lagi bagi murid kategori lemah. Seterusnya diperluaskan lagi bagi
semua kelas tingkatan tiga, dua dan satu
untuk mengiakan keberkesanannya.
KT
2007
No comments:
Post a Comment