CONTOH SOALAN HOTS SEJARAH
HOTS - High Order Thinking Skill
1. Jelaskan iktibar yang
boleh diambil daripada perkembangan ekonomi dalam tamadun India dan China untuk
menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.
F1 Sentiasa bersikap inovatif
F2 Sentiasa berusaha membaiki/
meningkatkan kehidupan
meningkatkan kehidupan
F3 Memelihara/ mengekalkan
keamanan negara
F4 Mempunyai pemerintahan yang kuat/ keamanan negara
adil
F5 Pemerintahan yang berwibawa
F6 meneliti/ menghayati perubahan
masyarakat lampau
masyarakat lampau
F7 Pengetahuan agama yang baik/ falsafah/
sains dan teknologi
F8 Kebolehan
menjangka perubahan yang akan berlaku/ pandangan jauh
F9 Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10 Meningkatkan ilmu
F11 Meneroka bidang baru
F1 Always be innovative
F2 Always strive to improve the / improve life
F3 Conserve / maintain peace in the country
F4 Having a strong rule / fair
F5 authoritative rule
F6 review / embrace change historical society
F7 Knowledge good religion / philosophy / science and technology
F8 ability to foresee the changes that will happen / foresight
F9 Increase thoughts / skills
F10 Increase knowledge
F11 Exploring new areas
F1 Always be innovative
F2 Always strive to improve the / improve life
F3 Conserve / maintain peace in the country
F4 Having a strong rule / fair
F5 authoritative rule
F6 review / embrace change historical society
F7 Knowledge good religion / philosophy / science and technology
F8 ability to foresee the changes that will happen / foresight
F9 Increase thoughts / skills
F10 Increase knowledge
F11 Exploring new areas
2. Mengapakah
kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada bidang pertanian pada hari ini?
F1 Keperluan
makanan dalam negara
F2 Tidak
bergantung import makanan/ Keperluan sendiri
F3 Menggalakkan
pertanian moden
F4 Menggalakkan
kemajuan bioteknologi
F5 Memberi
peluang pekerjaan
F6 Menghidupkan
kembali program bumi hijau
F7 Menambahkan
pendapatan
F8 Menebus
guna tanah terbiar
F9 Penerokaan
teknologi moden
F10 Menggalakkan
penyelidikan dalam bidang pertanian(R&D)
F11 Mengeksploitasi kesuburan tanah
F12 Gaya
hidup sihat
3. Pada pandangan anda,
apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan bidang maritim di negara kita.
F1 Membina
pelabuhan moden
F2
Menurunkan kadar cukai pelabuhan
F3
Menyediakan kemudahan moden di pelabuhan
F4 Membina
pusat perdagangan
F5
Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6
Menggalakkan kemasukan syarikat perkapalan besar
F7 Membina
pusat latihan maritime/kelautan
F8
Meningkatkan minat rakyat dalam bidang kelautan/maritim
4. Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap Islam terhadap sistem pemerintahan
kerajaan awal di Asia Tenggara/Kedatangan Islam memantapkan sistem pentadbiran
F1 Gelaran raja ditukar kepada gelaran
sultan
sultan
F2 Mufti/kadi menjadi penasihat sultan
F3 Undang-undang manu ditukar kepada
undang-undang syarak/Islam
undang-undang syarak/Islam
F4 Sultan dianggap khalifah Allah di
mukabumi/Khalifatul
mukminin/Zilullah fil Alam
mukabumi/Khalifatul
mukminin/Zilullah fil Alam
F5 Pemansuhan unsur mitos dan legenda
F6 Penggunaan unsur daulat dan derhaka
F7 Semangat jihad untuk
mempertahankan negara
mempertahankan negara
F8 Islam sebagai agama rasmi kerajaan
F9 Penggunaan pada negeri-negeri /Kedah Darul
Aman/
Acheh Darus Salam
F10 Istana menjadi pusat perkembangan dakwah
Islam
5. Apakah iktibar yang boleh anda peroleh daripada peristiwa hijrah untuk
mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1 Perubahan
sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2 Perubahan
dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3 Perubahan
dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka
melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap
mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka
bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak
menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
F8 Sanggup berkorban demi mencapai kejayaan
F9 Berani berkata benar
F10 Bertindak bijak
F11 Mempunyai kebolehan merancang
F12 Tidak
mudah berputus asa
F13 Menyanjung tinggi kemampuan kaum wanita
F14 Bersedia berbakti demi negara
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16 Mengamalkan nilai bersatu padu dalam masyarakat
F17 Menyemai hubungan persaudaraan yang sejati
F18 Mengamalkan semangat bekerjasama
6. Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang dapat diterapkan
dalam masyarakat
pelbagai kaum di negara kita.
pelbagai kaum di negara kita.
F1
Hidup bersatu padu
F2 Hidup secara aman
F3 Taraf dan kedudukan sama
F4 Tiada penindasan
F5 Ada persamaan hak
F6 Hidup bantu membantu
F7 Ada kebebasan beragam
F8 Bukan Islam boleh hidup di negara Islam
7. Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah dengan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu 1957.
Tanah Melayu 1957.
F1 Ada pakatan semua kaum
F2 Melibatkan pelbagai kaum
F3 Dipersetujuikan pelbagai kaum
F4 Ada sikap toleransi
F5 Ada kebebasan agama
F6 Mempertimbangkan pandangan orang lain
F7 Perlembagaan bertulis (mana-mana yang munasabah)
8. Bagaimanakah kedatangan Islam telah memajukan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita?
F1
|
Menuntut
ilmu wajib
|
F2
|
Pendidikan
Al Quran/Muqaddam
|
F3
|
Istana
pusat pengajian Islam
|
F4
|
Kitab
seperti Tasawuf
|
F5
|
Cerita
hikayat seperti Amir Hamzah
|
F6
|
Ilmu
fardhu ain
|
F7
|
Pendidikan
madrasah
|
F8
|
Pengenalan
tulisan jawi
|
F9
|
Mencintai
ilmu
|
F10
Kedatangan ulama
9. Pada pendapat anda,
apakah kesan pengaruh agama Islam terhadap negara kita pada masa kini?*
F1
|
Agama
Islam sebagai agama rasmi negara
|
F2
|
Perlembagaan
negara memperuntukkan kuasa Raja-Raja Melayu menjaga hal ehwal agama Islam
|
F3
|
Penubuhan
mahkamah syariah yang setaraf dengan mahkamah sivil
|
F4
|
Kepimpinan
bercih , cekap dan amanah
|
F5
|
Konsep
Islam hadhari
|
F6
|
Penerapan
nilai-nilai Islam dalam pentadbiran
|
F7
|
Menjadikan
negara hab halal dalam perniagaan
|
F8
|
Penubuhan
bank Islam dan pajak gadai Islam / al-Rahnu
|
F9
|
Pengenalan
mata wang dinar
|
F10
|
Penubuhan
Tabung Haji
|
F11
|
Kewujudan
Pusat Islam
|
F12
|
Kutipan
zakat
|
F13
|
Penubuhan
Baitulmal
|
F14
|
Pusat
rawatan Islam
|
F15
|
Rancangan
bercorak Islam seperti Imam Muda
|
F16
|
Radio
Ikim / TV alHijrah
|
F17
|
Menteri
Agama dalam kabinet
|
F18
|
Jabatan
Agama Islam Negeri
|
F19
|
Taraf
Mufti setaraf EXCO seperti di negeri Perak
|
10. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, adakah undang-undang tersebut menguntungkan masyarakat
peribumi
Ya
|
||
F1
|
Tanah
orang Melayu dilindungi
|
|
F2
|
Orang
luar tidak boleh membeli / memajak tanah penduduk peribumi
|
|
F3
|
Kelangsungan
hidup masyarakat peribumi secara tradisional dapat dikekalkan
|
|
F4
|
Bekalan
makanan padi dapat diteruskan
|
|
F5
|
Sistem
sosial masyarakat Melayu dapat dipertahankan
|
|
F6
|
Tidak
dibelenggu hutang
|
|
F7
|
Tidak
terlibat dengan ekonomi wang
|
|
Tidak
|
||
F1
|
Terpaksa
membayar cukai kepada British
|
|
F2
|
Bergantung
kepada orang tengah untuk meminjam wang
|
|
F3
|
Menggadaikan
tanah untuk melangsaikan hutang
|
|
F4
|
Tanah
yang diperuntukkan tidak subur
|
|
F5
|
Tidak
dibenarkan menanam tanaman komersial
|
|
F6
|
Hanya
boleh menanam padi
|
|
F7
|
Tanah
orang Melayu kurang nilai ekonomi
|
|
F8
|
Dibelenggu
hutang
|
|
F9
|
Terlibat
dengan ekonomi wang
|
|
F10
|
Tanah
tergadai / terjual
|
|
11. Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia
dalam usaha memantapkan sistem
pemerintahan
pemerintahan
F1
Tahap pendidikan yang rendah
F2 Penghayatan nilai murni yang masih
lemah
F3 Etika
kerja rendah
F4 Tekanan
hidup
F5 Tidak
nampak kelemahan diri
F6 Sikap
tamak sesetengah pihak yang terlibat
F7 Tidak
melaksanakan amalan kepimpinan melalui teladan
F8 Arahan
yang melanggar prosedur
F9 Tahap
ketelusan yang rendah
F10 Kelemahan
sistem, prosedur dan garis panduan
F11 Kurang
penguatkuasaan
F12 Penguatkuasaan
terpilih
F13 Keupayaan
sumber manusia dan material terhad
F14 Kerangka
undang-undang lapuk
F15 Percanggahan
dalam undang-undang
F16 Pertindihan
tugas, skop dan tanggungjawab antara institusi
12. Pada pandangan anda, apakah iktibar yang dapat diteladani
daripada usaha pemimpin negara dalam menjayakan pembentukan Malaysia?
F1 Sanggup bekerjasama demi mencapai kesejahteraan negara
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F2 Bertolak ansur antara pemimpin untuk memastikan kedaulatan Negara
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F3 Mengekalkan kesejahteraan tanpa mengambil hak orang lain
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F4 Menjamin perpaduan antara satu sama lain
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F5 Menyelesaikan sebarang masalah menerusi diplomasi
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F6 Musyawarah/muafakat/berbincang sebelum mengambil sesuatu keputusan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F7 Kebijaksanaan pemimpin-pemimpin negara patut diteladani
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F8 Sedia berkorban dan berkongsi nikmat kemakmuran
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F9 Mengukuhkan identiti negara dan bangsa Malaysia
13. Pada pandangan anda, mengapakah pertubuhan serantau dianggap penting
kepada negara anggota?
F1 Menjamin kemajuan ekonomi
negara
F2 Mewujudkan pasaran yang luas
F3 Menjalin pertukaran teknologi/kepakaran
F4 Kerjasama kebudayaan
F5 Kestabilan politik serantau
F6 Kemasukan pelaburan asing
F7 Hubungan diplomatik
14. Pada pandangan anda
apakah kepentingan bidang pertanian
kepada
perkembangan tamadun manusia?
15. Berdasarkan
pemerhatian anda, apakah usaha yang diambil kerajaan untuk
memajukan bidang pertanian di negara kita?
16. Pada
pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan amalan sistem pemerintahan
demokrasi
di negara kita?***
F1
Rakyat terlibat dalam memilih/membentuk kerajaan
F2
Rakyat boleh bersuara/kemukakan pandangan
F3
Pemimpin tidak berkuasa mutlak
F4
Menjamin hak asasi rakyat
F5
Tidak berlaku kekejaman
F6
Kedaulatan di tangan rakyat
F7
Rakyat bebas memilih pemimpin melalui pilihan raya
F8
Menjamin kerajaan yang adil/stabil
F9
Menjamin perkembangan ekonomi
F9
Menggalakkan pelaburan asing
17. Sebagai pelajar, apakah tingkah laku yang menunjukkan anda patuh kepada undang-undang sekolah.
18. Pada pandangan anda, mengapakah bidang pendidikan penting kepada kemajuan sesebuah negara?
F1 Melahirkan manusia yang mampu bersaing
F2 Meningkatkan tahap kemajuan diri
F3 Membantu kemajuan negara
F4 Melahirkan masyarakat berilmu
F5 Mengurangkan kadar buta huruf/meningkatkan
kadar celik huruf
F6 Mampu bertindak secara rasional
F7 Melahirkan rakyat yang setia Negara
19. Pada pandangan anda, bagaimanakah Dasar Pelajaran
Kebangsaan mampu
mengukuhkan perpaduan rakyat berbilang kaum di Malaysia?
F1 Penggunaan
sukatan pelajaran sama
F2 Bahasa
pengantar sama
F3 Sistem
persekolahan yang sama
F4 Pelajar
melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum
F5 Penerapan
nilai-nilai murni
F6 Pengenalan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
F7 Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
F8 Konsep
sekolah wawasan
F9
Pendidikan moral
20. Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada perkembangan ekonomi dalam tamadun India dan China untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.
F1 Sentiasa bersikap inovatif
F2 Sentiasa berusaha membaiki/ meningkatkan
kehidupan
F3 Memelihara/ mengekalkan keamanan negara
F4 Mempunyai pemerintahan yang kuat/ adil
F5 Pemerintahan yang berwibawa
F6 meneliti/ menghayati perubahan
masyarakat lampau
F7 Pengetahuan agama yang baik/ falsafah/
sains dan teknologi
F8 Kebolehan
menjangka perubahan yang akan berlaku/ pandangan jauh
F9 Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10 Meningkatkan ilmu
F11 Meneroka bidang baru
21. Sebagai generasi muda, bagaimanakah anda boleh membantu
meningkatkan hasil pertanian negara?
F1
Meningkatkan ilmu di bidang pertanian
F2 Banyakkan bacaan berkaitan
pertanian
F3 Memilih subjek berkaitan
pertanian sejak di sekolah / Sains Pertanian
F4 Minat memilih jurusan
berkaitan teknologi pertanian di pusat
F5 pengajian tinggi / jurusan
untuk manfaat pertanian
F6 Membeli hasil produk
berasaskan hasil pertanian tempatan
F7 Persepsi tentang pertanian
adalah perniagaan
F8 Positif terhadap hasil
pertanian tempatan
F9 Menggalakkan rakan-rakan membeli barangan
keluaran tempatan
22. Mengapakah kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada
bidang pertanian pada hari ini?
F1 Keperluan
makanan dalam negara
F2 Tidak
bergantung import makanan/ Keperluan
sendiri
F3 Menggalakkan
pertanian moden
F4 Menggalakkan
kemajuan bioteknologi
F5 Memberi
peluang pekerjaan
F6 Menghidupkan
kembali program bumi hijau
F7 Menambahkan
pendapatan
F8 Menebus
guna tanah terbiar
F9 Penerokaan
teknologi moden
F10 Menggalakkan
penyelidikan dalam bidang pertanian (R&D)
F11 Mengeksploitasi kesuburan tanah
F12 Gaya
hidup sihat
23. Pada pandangan anda,
apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan
bidang maritim di negara kita.
F1 Membina
pelabuhan moden
F2
Menurunkan kadar cukai pelabuhan
F3
Menyediakan kemudahan moden di pelabuhan
F4 Membina
pusat perdagangan
F5
Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6
Menggalakkan kemasukan syarikat perkapalan besar
F7 Membina
pusat latihan maritime/kelautan
F8
Meningkatkan minat rakyat dalam bidang kelautan/maritim
24. Apakah iktibar yang boleh anda peroleh daripada peristiwa hijrah untuk
mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1 Perubahan
sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2 Perubahan
dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3 Perubahan
dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka
melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap
mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka
bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak
menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
F8 Sanggup berkorban demi mencapai kejayaan
F9 Berani berkata benar
F10 Bertindak bijak
F11 Mempunyai kebolehan merancang
F12 Tidak
mudah berputus asa
F13 Menyanjung tinggi kemampuan kaum wanita
F14 Bersedia berbakti demi negara
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16 Mengamalkan nilai bersatu padu dalam
masyarakat
F17 Menyemai hubungan persaudaraan yang sejati
F18 Mengamalkan semangat bekerjasama
25. Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang dapat diterapkan
dalam masyarakat
pelbagai kaum di negara kita.
F1
Hidup bersatu padu
F2 Hidup secara aman
F3 Taraf dan kedudukan sama
F4 Tiada penindasan
F5 Ada persamaan hak
F6 Hidup bantu membantu
F7 Ada kebebasan beragam
F8 Bukan Islam boleh hidup di negara Islam
26. Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah dengan
Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu 1957.
F1 Ada pakatan semua kaum
F2 Melibatkan pelbagai kaum
F3 Dipersetujuikan pelbagai kaum
F4 Ada sikap toleransi
F5 Ada kebebasan agama
F6 Mempertimbangkan pandangan orang lain
F7 Perlembagaan bertulis (mana-mana yang
munasabah)
27. Sebagai generasi
muda hari ini, apakah sifat-sifat kepimpinan Nabi Muhammad
s.a.w yang boleh
kita contohi dalam peristiwa pembukaan kota Makkah?
28. Pada pandangan anda,
apakah usaha yang harus Malaysia lakukan untuk menjadi pusat kecemerlangan ilmu
F1 Menggalakkan kegiatan penterjemahan
F2 Menggalakkan kegiatan penulisan
F3 Memajukan kegiatan penyelidikan/R&D
F4 Melahirkan tokoh
pemikir/cendekiawan/intelektual dalam pelbagai bidang ilmu
F5 Meningkatkan jumlah pelajar luar
negara/antara bangsa menuntut di IPT negara
F6 Memajukan prasarana pendidikan bertaraf
dunia
F7 Menganjurkan banyak seminar berkaitan
ilmu bertaraf antarabangsa
F8 Mencapai kualiti pendidikan setanding
negara maju
29. Bagaimanakah kedatangan Islam telah memajukan taraf pendidikan orang
Melayu di
negara kita?
F10 Kedatangan ulama
30. Pada pendapat anda,
apakah kesan pengaruh agama Islam terhadap negara
kita pada masa kini?
31. Pada pandangan anda, apakah usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai pelabuhan yang mampu bersaing diperingkat antarabangsa?
F1 Meningkatkan kemudahan pelabuhan
F2 Mengurangkan kerenah birokrasi
F3 Menetapkan kadar cukai yang berpatutan
F4 Kemudahan pemunggahan dan penyimpanan
F5 Kemudahan bank pesisir pantai
F6 Menggalakkan syarikat pelabuhan terkemuka
dunia berlabuh
F7 Mendalamkan kawasan pelabuhan
F8 Promosi pelabuhan diperingkat antarabangsa
32. Pada pandangan anda, bagaimanakah kita mampu menghindarkan negara kita
mengalami Zaman Gelap seperti yang berlaku di Eropah pada Zaman Pertengahan?
F1 Menggalakkan
rakyat berilmu pengetahuan
F2 Memastikan
rakyat mendalami ICT
F3 Mementingkan
subjek Sains dan Matematik
F4 Menubuhkan
banyak universiti awam dan swasta
F5 Menjamin
keamanan/kestabilan negara
F6 Memupuk
semangat cinta akan negara dalam kalangan rakyat
F7 Menghayati
semangat 1Malaysia
F8 Membeli
barangan buatan tempatan
F9 Mematuhi
undang-undang negara
F10 Menghayati
semangat Rukunegara
F11 Menghindari
aktiviti jenayah
F12 Menggalakkan
konsep pembelajaran sepanjang hayat
F13 Mematuhi
ajaran agama
33.
Pada pandangan anda mengapakah
penduduk tempatan menentang pelaksanaan sistem birokrasi Barat di Asia
Tenggara?
F1 Pembesar
tempatan kehilangan kuasa pentadbiran
F2 Pengenalan
cukai membebankan rakyat
F3 Undang-undang
barat menjejaskan undang-undang tradisional
F4 Undang-undang
barat menyusahkan kehidupan rakyat
F5 Adat istiadat tradisional terjejas
F6 Institusi kesultanan merosot
F7 Sistem pembesar tempatan terhapus
34.
Pada pandangan anda bagaimanakah
rakyat boleh menghalang kemaraan penjajahan kuasa asing pada masa hadapan?*****
F1 Menentang
kehadiran penjajah barat
F2 Menguatkan
perpaduan dalam kalangan rakyat
F3 Menguatkan
sistem pertahanan
F4 Menyediakan
peralatan senjata yang moden
F5 Meminta
bantuan daripada kawasan sekitar bagi membantu menghadapi
tindakan barat
F6 Membina
kubu pertahanan
F7 Merancang
strategi peperangan yang berkesan
F8 Menyediakan
bekalan makanan yang mencukupi
F9 Berhati-hati
setiap tindak tanduk barat
F10 Memahami
muslihat barat
F11 Menyambut
baik kehadiran penjajah barat
F12 Mempelajari
serba sedikit bahasa penjajah
F13 Mempelajari
dan memahami budaya barat
F14 Berbincang
dengan pembesar dalam menghadapi tindakan barat
35. Pada pandangan anda,
mengapakah generasi muda hari ini perlu
mempertahankan
kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F1 Menjamin kestabilan politik
F2 Kemakmuran ekonomi
F3 Memelihara keharmonian
F4 Ke arah negara maju
F5 Memelihara perpaduan kaum
F6 Memelihara kebebasan dan keadilan untuk
semua
F7 Melindungi warisan budaya bangsa
Sumbangan Guru Sejarah SMK Baling Kedah. |
ini tingkatan 4?
ReplyDeletet5 mana?
ReplyDeleteThank you ! ^.^
ReplyDeletethank you so much!11!!!!!
ReplyDeleteallahu . skrg 2k17 ,soalan cm ni dah ade dlm buku sej form 1dah
ReplyDeletetu baru masuk thn ni la bijak
Deletekau igt kiteorg dh bljr sej ke masa form 1
x maju sgt la mcm kau
terima kasih atas segalanya yg engkau beri..
ReplyDeleteamat ku hargai
terima kasih
ReplyDeletehijrah itu persaudaraan
ReplyDeletehijrah itu membentuk perpaduan
boleh huraikan bagaimana hijrah boleh membentuk persaudaraan dan perpaduan di malaysia?
Hijrah tu perpindahan daripada satu tempat ke satu tempat yang lain bukannya persaudaraan.
DeleteHijrah tu perpindahan daripada satu tempat ke satu tempat yang lain bukannya persaudaraan.
Deleteadui dh soalan bgi cmtu kn
DeleteHijrah itu juga persaudaraan berdasarkan maksud muharam iaitu bulan-bulan islam
DeleteMohon izin mengguna bahan dan terima kasih.
ReplyDeleteTerima Kasih.Sekarang baru saya faham pasal soalan KBAT .
ReplyDeleteminta izin guna bahan
ReplyDeleteBagaimana caraa utk lahirkn cendekiawan unggul?
ReplyDeletePeranan krajaan mlysia uti jdikn BM sbgi bhasa ilmu??
ReplyDeleteboleh kelaskan tak?
ReplyDeleteSangat bantu untuk saya
ReplyDeleteSangat Bantu utk sya
ReplyDeleteOi Bodo ka
DeleteCadangan
ReplyDeleteThis notes is really useful.... Thank You so much 😀😀
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteTy😘
ReplyDeletewei apakah langkah langkah memajukan sebuah negara yang maju dalam kegiatan perdagangan
ReplyDeletewei apakah langkah langkah untuk memajukan sebuah negara yang maju dalam kegiatan perdagangan
ReplyDeletetqsm😘
ReplyDeletezahhhhhhh
ReplyDelete