PENGENALAN
Pertama anda bercakap tentang sejarah setiap hari. Buktinya “saya tidak dapat menyiapkan kerja sekolah kelmarin’. Perkataan kelmarin sahaja menunjukkan peristiwa yang lalu. Itu menunjukkan anda bercakap tentang sejarah.
Ketiga, anda belajar mata pelajaran yang lain . Adakah terkandung tentang sejarah?. Boleh dikatakan semua mata pelajaran ada sejarah walaupun mata pelajaran matematik. Sebab apa saya katakan begitu, cuba lihat teori dalam matematik dan bandingkan dengan sejarah tingkatan empat juga ada terkandung teori yang dikemukakan oleh ilmuan Islam.
Kelima, anda kata pelajaran sejarah susah. Ada caranya untuk kita permudahkan. Nanti saya tunjukkan.
MUDAH INGAT 1
4.2 Kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri . Peranan Kerajaan Tempatan. Sejarah Ting 5 MS 71
Kaedah yang hendak dikemukakan ini ialah Kaedah Kata Kunci supaya pelajar mudah ingat sesuatu fakta dalam masa yang singkat.
MUDAH INGAT 3
Bab 8: Pilihan Raya.
Ada murid yang mengatakan belajar mata pelajaran sejarah susah. Antara alasan yang diberikan ialah susah nak ingat fakta, malas nak hafal isi penting, tidak berminat, susah nak ingat tahun dan macam-macam lagi alasan yang diberikan.
Walau apa alasan sekalipun kita kena sedar melalui mata pelajaran sejarahlah kita kenal siapa diri kita, ibu bapa kita, keluarga kita, masyarakat kita dan negara kita. Cuba bayangkan anda melanjutkan pelajaran ke luar negeri dan kawan anda dari negara asing bertanya tentang Malaysia. Contoh soalannya mungkin tentang Raja berperlembagaan, Pilihan Raya di Malaysia, lambang-lambang negara, adat resam, budaya dan banyak lagi tentang Malaysia daripada zaman Kesultanan Melayu Melaka hinggalah sekarang.
Jika anda tidak belajar sejarah macam mana anda hendak jelaskan. Adalah sesuatu yang memalukan jika anda tidak kenal dengan negara anda sendiri. Adalah satu penipuan yang besar juga anda mengatakan anda tidak minat sejarah. Sebab apa saya katakan penipuan yang besar.?
Kedua, anda menerangkan tentang keluarga anda kepada rakan. Contohnya nama ibu dan bapa, nama tempat tinggal dan bila anda dilahirkan. Adakah itu sejarah.? Memang itu juga sejarah.
Keempat, anda menonton permainan bola sepak malam tadi dan anda ceritakan kepada rakan anda. Itu juga sejarah.
Kelima, anda kata pelajaran sejarah susah. Ada caranya untuk kita permudahkan. Nanti saya tunjukkan.
Tak kenal maka tak cinta. Begitu juga mata pelajaran sejarah. Baiklah apa yang saya katakan mudahnya belajar sejarah ?. Saya nyatakan CARA MUDAH untuk belajar sejarah seperti berikut mengikut kesesuaian tajuk.
MUDAH INGAT 1
Biasanya pelajar lebih mudah ingat apa yang ada di sekeliling mereka. Ada tajuk tetentu yang boleh gunakan persekitaran pelajar untuk menjelaskan lagi tajuk berkenaan. Malah bukan itu sahaja kaedah ini boleh meningkatkan daya ingatan pelajar untuk jangka masa yang lama, sebab setiap hari pelajar lihat persekitaran mereka.
Untuk tajuk ini persekitaran pelajar yang saya gunakan ialah Mergong Alor Setar dan SMKTAR, kerana pelajar saya tinggal di sekitar Mergong. Setiap hari mereka lalui kawasan Mergong sebelum masuk ke kawasan sekolah . Oleh itu mereka lihat jalan, bangunan yang ada itu setiap hari. Sesuatu yang mustahil jika masih lagi tidak dapat ingat dan rasa susah untuk belajar sejarah. Saya permudahkan tajuk di atas dengan cara seperti berikut.
Peranan Kerajaan Tempatan
| Mergong dan SMKTAR
|
Membangunkan perumahan awam
| Taman Rakyat
|
Menyediakan kemudahan sukan dan kebudayaan
| Ada Dewan, padang permainan, padang STAR
|
Menyediakan pasukan bantuan dan penyelamat
| Ada Bomba dan Penyelamat
|
Menyediakan Kemudahan awam
| Ada Dewan, tandas awam, padang permainan,
|
Menyelenggara jalan raya
| Menyelenggara Jalan Putra
|
Menyelenggara sistem saliran
| Pekerja Majlis Bandaran menyelenggara sistem saliran
|
Mengindahkan kawasan
| Pekerja kebersihan STAR membersihkan kawasan
|
Menyediakan perkhidmatan pembersihan.
| Lori sampah mengangkut sampah
|
Menjaga kesihatan awam.
| Fogging. Cegah aedes.
|
Saya membandingkan persekitaran murid dengan peranan Kerajaan Tempatan.
Peranan kerajaan tempatan ialah membangunkan perumahan awam, persekitaran murid ialah Taman Rakyat yang hari hari mereka lihat dan lalu di kawasan tersebut. Malah ada yang tinggal di Taman Rakyat tersebut. Oleh itu lebih mudah ingat dengan mengingati Taman Rakyat dan dikaitkan dengan peranan kerajaan tempatan iaitu membangunkankan Perumahan Awam.
Begitu juga isi penting yang lain dikaitkan dengan persekitaran murid seperti di atas.
Ini merupakan satu cara mudah untuk ingati fakta tanpa bersusah payah. Hanya kaitkan dengan persekitaran atau tempat tinggal kita sahaja. Mudah bukan. Selepas itu tulis dalam bentuk essei untuk soalan kertas 2 bahagian B.
MUDAH INGAT 2
Kaedah yang hendak dikemukakan ini ialah Kaedah Kata Kunci supaya pelajar mudah ingat sesuatu fakta dalam masa yang singkat.
3.4 Amalan Demokrasi berparlimen dan pengasingan Kuasa.
Kebebasan Asasi Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan. Sejarah Ting 5 (MS 51)
Kebebasan diri-Tiada seorang pun boleh diambil nyawanya.
Kebebasan beragama-Islam agama persekutuan, pengganut agama lain boleh amalkan agama masing-masing.
Kebebasan Bersuara,berhimpun dan berpersatuan- Setiap warganegara berhak kepada kebebasan bersuara, berhimpun secara aman dan membentuk persatuan.
Hak berkenaan dengan Pendidikan- Tidak boleh ada diskriminasi terhadap warganegara atas alasan agama, ras, keturunan atau tempat lahir.
Kata Kunci Utama- Kebebasan
Kata Kunci Sampingan- 1. diri
2. agama
3. suara
4. pendidikan
Dengan hanya mengingati kata kunci di atas diharapkan dapat membantu mengingati fakta di atas. Perkataan di atas merupakan kata kunci yang boleh dihafal oleh pelajar. Jika tidak ingat ayat yang penuh bolehlah merujuk nota di atas. Cara ini menjimatkan masa untuk mengulangkaji sebab dapat mengelak daripada membaca ayat yang panjang.
MUDAH INGAT 3
Bab 8: Pilihan Raya.
Di dalam kelas sesetengah pelajar ada bakat melukis ataupun suka melukis. Jadi bolehlah melukis apabila sampai ke tajuk yang bersesuaian. Tidak salah di dalam nota pelajar diletakkan satu lukisan supaya mudah mengingati fakta. Dengan lain perkataan sekali baca boleh ingat dalam jangka masa yang panjang.
Tajuk : Proses di dalam Bilik Mengundi. Sejarah Ting 4. MS 203
2. Tempat mengundi
3. Tempat kotak undi
4. Wakil parti politik
5. Ketua Bilik Mengundi
6. Keluar
Lukisan tersebut memberi gambaran yang jelas proses dalam Bilik Mengundi dan lebih mudah untuk ingat. Aliran atau proses pengundi dari mula hingga akhir disertakan. Lukisan seperti ini jika murid sendiri yang melukisnya sudah tentu memberi kelebihan kerana lebih mudah untuk ingat. Gunakan kelebihan anda untuk membantu memudahkan pemahaman dan ingatan terhadap isi penting.
MUDAH INGAT 4
10.5 Wawasan Malaysia Menuju Masa Hadapan.
(Bab 10 ting 5)
TEKNIK PETA MINDA BERGAMBAR
TEKNIK PETA MINDA BERGAMBAR
Diharapkan dengan cara ini dapat membantu pelajar mengingati isi penting dengan mudah dan tidak perlu membaca berulang kali.
MUDAH INGAT 5
Menggunakan gambar (Bab 4 Sejarah Ting 4)
Mmenggunakan gambar untuk menerangkan sesuatu. Tajuk yang saya pilih ialah Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah.(Bab 4 Sejarah Ting 4)
Masyarakat arab jahiliah mempunyai seorang Sheikh. Perlantikan Sheikh adalah berasaskan syarat-syarat berikut:
- Gagah
- Berani
- Berfikiran matang
- Pandai berpidato.
- Disukai oleh ahli kabilah
- Mendapat persetujuan ramai
Gambar di atas boleh menggambarkan seorang sheikh kepada pelajar . penjelasan di bawah juga akan membolehkan pelajar mudah ingat fakta di atas sebab ia lihat sendiri Sheikh yang dimaksudkan dalam tajuk di atas.
Adakah kelihatan gagah? Memang gagah berdasarkan wajah dan badannya yang tegap
Adakah kelihatan seorang yang berani? Memang berani berdasarkan raut wajahnya.
Adakah ia seorang berfikiran matang?. Sudah tentu matang berdasarkan wajah dan ketrampilan.
Adakah ia pandai berpidato? Sudah tentu sebab wajahnya seperti ahli politik
Adakah disukai ramai?. Sudah tentu sebab handsome
Diharapkan dengan menggunakan gambar seperti di atas dapatmembantu pelajar mengingati sesuatu fakta dengan mudah. Tajuk lain juga boleh menggunakan gambar jika bersesuaian.
MUDAH INGAT 6
Aktiviti bebas
Peta Ekspedisi/lawatan penulis ke Kemboja |
Mata pelajaran sejarah merupakan kajian sains sosial yang boleh menggalakkan pemikiran produktif dan kreatif. Antara aktiviti bebas ialah pelajar menjalan projek secara berkumpulan atau bersendirian. Umpamanya menulis essei, koleksi gambar , lawatan, menulis essei dan berbagai-bagai aktiviti lain yang boleh membantu P&P mata pelajaran sejarah dan seterusnya menarik minat untuk mempelajari sejarah. Aktiviti bebas yang saya pilih ialah lawatan dan koleksi gambar. Tempat lawatan ialah Muzium Perang di Penang beserta koleksi gambar di muzium berkenaan. Keseluruhannya koleksi gambar itu berkaitan dengan pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Ini ada kaitan dengan Sejarah Tingkatan 3 dan tingkatan 5. Lihat koleksi gambar di bawah.
MUDAH INGAT 7
Cara mudah untuk mengingati fakta yang seterusnya ialah menggunakan formula
Bagaimana?. Adakah anda rasa mudah untuk ingat fakta melalui kaedah ini?.
MUDAH INGAT 8
Mudah Ingat 8 merupakan salah satu Kajian Tindakan yang telah saya jalankan untuk menjawab soalan objektif yang berkesan dan efektif yang bertajuk Penguasan Fakta Melalui Kaedah Rakan Fakta
MUDAH INGAT 8
Mudah Ingat 8 merupakan salah satu Kajian Tindakan yang telah saya jalankan untuk menjawab soalan objektif yang berkesan dan efektif yang bertajuk Penguasan Fakta Melalui Kaedah Rakan Fakta
Aktiviti 1: Pelajar menjawab soalan objektif yang sama seperti di aktiviti satu
dan mencatat ayat buku teks untuk membuktikan jawapan yang dipilih itu tepat. Pelajar juga dikehendaki mencatat muka surat berdasarkan buku teks yang dirujuk. Semua catatan itu ditulis di bawah soalan di ruang yang telah disediakan Catatan itu sebagai tanda pelajar memperolehi jawapan tepat dan fakta yang akan diingati oleh pelajar. Pelajar juga akan membuat pembetulan jawapan semasa aktiviiti dua ini.
Aktiviti 2: Pelajar mencatat apa yang mereka Terbaca dan Terlihat semasa
mencari ayat jawapan bagi soalan dan tajuk berkenaan Contohnya tokoh,peristiwa, gambar, peta dan istilah penting. Semua catatan tersebut dipindahkan ke dalam buku notan
Aktiviti 3: Pelajar bertukar-tukar fakta iaitu ayat dan muka surat yang diperolehi dari buku teks. Dengan lain perkataan saling membantu antara satu sama lain seperti kerengga di bawah
- Contoh pelaksanaan.
1.1 Contoh soalan latihan yang dibekalkan oleh guru yang telah disertakan dengan Muka Surat, Perenggan dan Baris di dalam Buku teks untuk memudahkan pelajar mencari jawapan.
Soalan 1
1 Maklumat
berikut berkaitan dengan Majlis Perundingan Negara (MAPEN). MS 166 P2 B3
MS- Muka Surat . P2- Perenggan 2 . B3- Baris 3
*Ditubuhkan
pada bulan Januari 1970
A Memajukan
ekonomi negara
B Memupuk
identiti kebangsaan
C
Meningkatkan pendapatan negara
D Menggubal
undang-undang negara
Jawapan:_______
AyatBukuTeks:___________________________________________
M.S:________
CATATAN: Peristiwa, gambar, peta, tokoh
atau apa saja yang pelajar terbaca
atau terlihat.
________________________________
|
1.2 Tugas pelajar
1. Mencari jawapan dalam buku teks
2. Menulis jawapan A, B, C atau D
3. Menulis ayat buku teks
4. Menulis muka surat
5. Mencatat peristiwa, gambar,
tokoh atau apa saja yang pelajar
terbaca atau terlihat.
6. Pelajar bertukar-tukar maklumat 7. Akhir sekali jawapan boleh ditulis seperti di bawah di dalam
buku latihan
CONTOH
LATIHAN 2 DALAM 1
BIL |
JAWAPAN |
AYAT BUKU TEKS |
MS |
1 |
B |
MAPEN ditubuhkan untuk mengadakan garis panduan bagi kerjasama antara
kaum dan integrasi nasional untuk memupuk identiti kebangsaan
dalam kalangan rakyat |
166 |
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
Diharapkan kaedah ini membantu pelajar menjawab soalan objektif dan dapat juga mengelak kekeliruan untuk memilih jawapan. Kaedah ini boleh dipraktikkan untuk semua bab sejarah tingkatan 4 dan 5.
MUDAH INGAT 9
Ciri-ciri kerajaan Maritim(Bab:3 Ting 4)
Cara mudah untuk mengingati ciri-ciri kerajaan maritim yang dapat dicadangkan ialah dengan melihat gambar di bawah.
Apa yang mudah?. Pindahkan saja isi penting maklumat di atas dalam bentuk ayat yang lengkap semasa menjawab soalan latihan atau peperiksaan.
Contoh Jawapan
Kerajaan maritim terbentuk di kawasan pesisiran pantai, lembah sungai dan kepulauan. Peranan kerajaan maritim ialah sebagai pelabuhan pembekal, pelabuhan kerajaan dan pelabuhan entreport. Contoh pelabuhan pembekal ialah Kuala Selinsing(Perak).Ciri yang berikutnya ialah menjalankan kegiatan perdagangan, memungut hasil laut dan menangkap ikan. Selain daripada itu kerajaan maritim juga membina kapal layar dan perahu. Ada juga penduduknya yang menjadi ahli pelayaran.Sebagai pelabuhan entreport kerajaan maritim menyediakan kemudahan pelabuhan seperti tempat membaiki kapal. Penduduknya pula ialah orang laut, orang tempatan dan pedagang asing.
Perhatikan perkataan yang dihitamkan sama dengan maklumat gambar di atas. Ini salah satu cara untuk ingat dengan melihat gambar yang berkaitan dengan sesuatu tajuk.
MUDAH INGAT 10
i-THINK
MUDAH INGAT 9
Ciri-ciri kerajaan Maritim(Bab:3 Ting 4)
Cara mudah untuk mengingati ciri-ciri kerajaan maritim yang dapat dicadangkan ialah dengan melihat gambar di bawah.
: | ||||||||||||||||
Maklumat berkaitan gambar di atas ialah, pesisiran pantai, lembah sungai, kepulauan, pelabuhan, perdagangan, hasil laut, ikan, kapal, ahli pelayaran, kuala, kemudahan pelabuhan dan orang laut |
Berdasarkan maklumat gambar di atas dapat menjelaskan ciri-ciri kerajaan maritim dengan hanya berpandukan gambar di atas atau menggambarkan kawasan kuala atau laut. |
Apa yang mudah?. Pindahkan saja isi penting maklumat di atas dalam bentuk ayat yang lengkap semasa menjawab soalan latihan atau peperiksaan.
Kerajaan maritim terbentuk di kawasan pesisiran pantai, lembah sungai dan kepulauan. Peranan kerajaan maritim ialah sebagai pelabuhan pembekal, pelabuhan kerajaan dan pelabuhan entreport. Contoh pelabuhan pembekal ialah Kuala Selinsing(Perak).Ciri yang berikutnya ialah menjalankan kegiatan perdagangan, memungut hasil laut dan menangkap ikan. Selain daripada itu kerajaan maritim juga membina kapal layar dan perahu. Ada juga penduduknya yang menjadi ahli pelayaran.Sebagai pelabuhan entreport kerajaan maritim menyediakan kemudahan pelabuhan seperti tempat membaiki kapal. Penduduknya pula ialah orang laut, orang tempatan dan pedagang asing.
Perhatikan perkataan yang dihitamkan sama dengan maklumat gambar di atas. Ini salah satu cara untuk ingat dengan melihat gambar yang berkaitan dengan sesuatu tajuk.
MUDAH INGAT 10
i-THINK
i-Think merupakan satu program bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid berinovatif
Guru dan murid akan menggunakan alat berfikir di dalam proses PdP di samping melaksanakan aktiviti kemahiran beraras tinggi.
.
Peta i-Think
MUDAH INGAT 11
Sekitar Kelas
|
1.2 Ciri-ciri Negara yang Berdaulat. Sejarah Bab 1 Tingkatan 5.(MS 8)
Sila lihat gambar dan label di atas.
Gambar di atas adalah situasi sebenar setiap hari di dalam kelas. Oleh
itu lebih mudah untuk mengingati isi penting ciri negara berdaulat. Ayat di
bawah menerangkan dengan lebih jelas lagi.
Negara ialah wilayah yang mempunyai pemerintahan(1), sempadan(2), perundangan(3) dan rakyat(4).
Dengan hanya melihat ketua kelas,
rakan-rakan dan dinding di kelas dapat membantu memudahkan mengingati
isi penting ciri-ciri negara yang berdaulat. 1. Ketua Kelas(ketua kerajaan)- pemerintahan negara berdaulat diwujudkan untuk menjaga kestabilan politik. Ketua utama negara ialah Yang di-Pertuan Agong dan Ketua Kerajaan ialah Perdana Menteri. 2. Dinding kelas(Sempadan)- Sempadan merupakan garis pemisah antara negeri dan negara. Sempadan Malaysia diakui oleh masyarakat antarabangsa. 3. Peraturan kelas(perundangan)- Sistem perundangan menjadi asas kepada peraturan negara dan penting untuk memelihara kesejahteraan dan melindungi rakyat. 4. Rakan-rakan(rakyat)- Rakyat merupakan penduduk di sesebuah negara. Rakyat terikat kepada undang-undang dan peraturan yang dikuatkuasakan oleh pemerintah
|
|
No comments:
Post a Comment