Tuesday, December 24, 2013
Monday, December 23, 2013
MUDAHNYA AKTIFKAN MINDA
MADU AKTIFKAN MINDA
Madu kaya dengan
fruktosa iaitu gula ringkas yang boleh diserap terus ke dalam darah untuk memberi
tenaga segera. Para penyelidik menggelar madu
sebagai agen untuk mencerdaskan otak.
Dalam kitab,
“ الحث على حفظ العلم ” oleh Abdul Rahman Al-Juzi (meninggal dunia 598H)
menyatakan bahawa :
Maksudnya : “Hendaklah kamu mengambil madu kerana ianya baik untuk ingatan”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barang siapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".
Maksudnya : “Hendaklah kamu mengambil madu kerana ianya baik untuk ingatan”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barang siapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".
Kebaikan madu terdapat dalam Al-Quran, Surah Al-Nahl: 68
- 69.
Maksudnya : “...........dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit manusia”.
Maksudnya : “...........dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit manusia”.
Adas adalah makanan yang disebut dalam Al-Quran, surah
Al-Baqarah ayat 61. Adas dapat menguatkan ingatan seperti mana dalam kitab “ طب
الأيمة ” m.s 389 menyebutkan :
|
وفي بعض الأخبار يورث الحفظ أكل اللحم مما يلي العنق وأكل
الحلوى والعدس والخبر البارد وقراءة اية الكرسى |
Maksudnya : “Terdapat berita menyatakan bahawa perkara yang menguatkan ingatan ialah memakan daging di kawasan tengkok binatang (halal), makan yang manis-manis (seperti madu) makan adas, makan roti dan membaca ayat-ayat al-kursi”. |
Dalam kitab Perubatan Islam dinyatakan bahawa madu
hendaklah dicampurkan dengan beberapa bahan lain untuk kecerdasan minda
Sabda Rasulullah s.a.w. Barangsiapa yang menjilat Madu sebanyak tiga kali pagi setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar (penyakit yang berbahaya) (Riwayat Ibnu Majah)
Dengan mencontohi pola makan
Rasulullah S.a.w, kita sebenarnya sedang menjalani terapi pencegahan penyakit
dengan makanan. (Attadawi
bil ghidza`). Ini tentu jauh lebih baik daripada kita harus “berhubungan”
dengan ubat-ubat kimia.
Dalam
setiap aktiviti dan pola hidupnya, Rasulullah S.a.w memang sudah disiapkan
untuk menjadi contoh teladan bagi semua manusia, termasuk dalam hal pola makan.
Ini bukan perkara remeh. Sebab salah satu faktor penting penunjang fizikal
utama Rasulullah adalah kecerdasan beliau dalam memilih menu makanan dan
mengatur pola konsumsinya.
Saturday, November 23, 2013
KAJIAN TINDAKAN 2
KAJIAN TINDAKAN
Penguasaan Fakta Sejarah Melalui
Kaedah Rakan Fakta
DISEDIAKAN OLEH,
MEGAT MAWARDI BIN AHMAD
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TUNKU SULONG
08700 JENIANG,
KEDAH DARUL AMAN.
2007
KERTAS CADANGAN KAJIAN
TINDAKAN JPN KEDAH (2007)
1. TAJUK KAJIAN
Penguasaan Fakta
Sejarah Melalui Kaedah Rakan Fakta .
2. NAMA PENYELIDIK DAN ALAMAT SEKOLAH
Megat Mawardi Bin
Ahmad.
Sekolah Menengah
Kebangsaan Tunku Sulong,
08700 Jeniang, Kedah.
3. REFLEKSI PENGAJARAN
& PEMBELAJARAN
Berdasarkan pengamatan saya yang lalu semasa mengajar
matapelajaran Sejarah didapati minat pelajar terhadap mata pelajaran ini tidak
memuaskan hati saya. Sedangkan matapelajaran ini merupakan merupakan satu matapelajaran yang penting untuk memupuk
semangat cinta akan negara dan kenali bangsa sendiri. Oleh itu tidak hairanlah
jika tiada minat dan kesungguhan maka penguasaan fakta terhadap sesuatu tajuk
yang dibincangkan di dalam kelas tidak dapat dikuasai sepenuhnya. Dengan lain
perkataan tiada penghayatan terhadap sejarah negara sendiri. Lebih-lebih lagi
apabila ada yang menganggap matapelajaran sejarah mudah dipelajari dan tidak
perlu diadakan kelas tambahan.
Keadaan
seperti itu berterusan hinggalah pelajar berkenaan menduduki peperiksaan PMR
dan SPM. Saya tidak berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak tetapi tugas
memupuk minat terhadap sejarah tanah air tidak harus dipandang sebelah mata.
Memupuk minat terlebih dahulu kemudian dapat digerakkan minda pelajar untuk
menguasai fakta ataupun sebaliknya
adalah penting.
Subscribe to:
Posts (Atom)